19 lutego 2019 roku świat mody obiegła tragiczna informacja – tego dnia zmarł znany, ikoniczny wręcz projektant Karl Lagerfeld. Pracował w takich domach mody, jak Tiziani, Chloé czy Curiel, jednak jego osoba kojarzona była najczęściej z domem mody Chanel.  Karl Lagerfeld dbał o spójny, a zarazem bardzo charakterystyczny wizerunek, na który składały się czarne okulary, włosy związane w kucyk, a także czarny strój z białą koszulą. Nieziemsko elegancki, znany był także z zamiłowania do swojego kota, z którym często był widywany.

 

Karl Lagerfeld kierował także marką pod swoim własnym nazwiskiem.

Ta rozpoznawalna marka – a zarazem imię i nazwisko projektanta, korzysta z prawnej ochrony, bowiem Karl Lagerfeld zarejestrował zarówno imię i nazwisko, a także swój podpis jako znak towarowy.

W bazie znaków towarowych możemy odnaleźć kilkanaście zarejestrowanych znaków KARL LAGERFELD. Swoim zakresem obejmują one nie tylko Europę, ale cały świat. Ochrona marki projektanta jest bardzo szeroka. Na terenie Unii Europejskiej znak zarejestrowany jest dla takich towarów i usług, jak:

Usługi hotelowe, Usługi w zakresie pielęgnacji zdrowia i urody, Środki do konserwacji skóry, Odświeżacze do ubrań i tkanin,  Sprzączki z metali nieszlachetnych, Maszyny dla włókiennictwa, Nawlekacz do igieł, Igły do akupunktury, Zapalniczki i zapalarki, Siatki bagażowe do pojazdów, Instrumenty strunowe, Afisze, plakaty, Akrylowe żywice [półprodukty]), Pościel, Naczynia ceramiczne, Taśmy Aplikacje [pasmanteria]), Dywaniki, Klocki do zabawy, artykuły spożywcze, napoje, wyroby tytoniowe, usługi edukacyjne i rozrywkowe, doradztwo, torebki, Odzież męska, damska i dziecięca, sklepy.

Czyli dla wielu 😉

Sam podpis projektant został zarejestrowany w klasie 9, dla takich towarów, jak aparaty oraz sprzęt fotograficzny.

Pierwotnie Karl Lagerfeld projektował pod marką Karl Gallery, jednak w 2007 roku dokonał renamingu i marka zyskała nazwę Karl Lagerfeld. W bazie znaków towarowych można odnaleźć znaki przedstawiające poprzednią nazwę marki projektanta -jednak żadna z próby uzyskania ochrony nie zakończyła się sukcesem.

Pierwsza próba rejestracji znaku towarowego miała miejsce w 1997 roku (18731), następnie 2000 roku (3001661) i 2003 roku (002786911). Brak zdolności rejestrowej oznaczenia mógł znacząco wpłynąć na decyzję o renamingu przez projektanta.

Po zmianie marki, a także uzyskaniu ochrony na nowy znak towarowy w postaci imienia i nazwiska, Karl Lagerfeld mógł skutecznie walczyć z konkurencją, która ze względu na olbrzymią rozpoznawalność marki próbowała podszywać się pod projektanta i oznaczać swoje towary i usługi tym oznaczeniem.

Kto wie, co stałoby się, gdyby przed rozwinięciem skrzydeł pod marką „Karl Gallery”, Lagerfeld nie spróbował zarejestrować znaku – tylko dzięki nieudanym próbom wiedział, że nie warto inwestować w nią czasu, pracy i pieniędzy. Dzięki temu w porę zdecydował się na renaming, czyli zmianę nazwy swojej marki na Karl Lagerfeld.

Odejście Karla to niesamowita strata nie tylko dla świata mody. Po jego śmierci korzystajmy więc nie tylko z jego geniuszu artystycznego, ale również rozsądku i właściwej dla przedsiębiorcy zaradności i przezorności.

Brand Legal

Brand Legal

Rejestracja znaków towarowych na Polskę i Europę. Kompleksowa ochrona marki.

Leave a Reply