Big Mac to chyba najbardziej popularna kanapka oferowana w sieci McDonald’s. Chyba nikt nie wyobraża sobie tej sieci restauracji bez tego słynnego burgera. Oczywistym mogłoby się wydawać to, że wyłączne prawa do oznaczania kanapek nazwą BIG MAC posiada właśnie McDonald’s….otóż już nie!

McDonald’s stracił prawo do wyłącznego oznaczani swoich towarów tą nazwą.

Jak do tego doszło?

Jedna z irlandzkich sieci restauracji Supermac złożyła wniosek o unieważnienie znaku towarowego Big Mac, powołując się na to, że nie był on faktycznie używany przez okres 5 lat. Działanie wnioskodawcy mogły być wynikiem tego, że sieć McDonald’s skutecznie uniemożliwiała rozwój sieci Supermac zarzucając jej naruszanie znaku towarowego. To właśnie Big Mac stał się kością niezgody. McDonald’s skutecznie zarzucał, iż nazwa Supermac jest na tyle zbliżona do oznaczenia Big Mac, że narusza ich prawo do tego oznaczenia do którego prawo posiadał od 1998 roku.

W związku z tym, iż znak Big Mac korzystał z ochrony na terenie Unii Europejskiej wniosek o unieważnienie oznaczenia został złożony do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Supermac argumentował swoje działanie tym, że zarejestrowany był dla towarów i usług, względem których realnie nie wykorzystywał oznaczenia.

Znak towarowy Big Mac w swoim wykazie zawierał takie towary i usługi, jak  Żywność przygotowywana z mięsa, wieprzowiny, ryb i produktów drobiowych, kanapek mięsnych, kanapek rybnych, kanapek wieprzowych, kanapek z kurczakiem, konserwowanych i gotowanych owoców i warzyw, jaj, serów, mleka, przetworów mlecznych, marynat, deserów, herbatników, chleba, ciastek, ciastek, kawy, substytutów kawy, herbaty, musztardy, płatków owsianych, ciastek, sosów, przypraw, cukru, a także Usługi świadczone lub związane z restauracjami i restauracjami franczyzowymi i innymi zakładami lub obiektami zajmującymi się dostarczaniem żywności i napojów przygotowywanych do spożycia oraz do obiektów przejazdowych; przygotowanie gotowej żywności; projektowanie takich restauracji, zakładów i obiektów dla osób trzecich; planowanie budowlane i doradztwo budowlane dla restauracji dla osób trzecich.

McDonald’s próbował wykazać stosowanie znaku względem wskazanych towarów i usług poprzez oświadczenia podpisane przez przedstawicieli firm McDonald’s w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.

Przedstawiono także dokumenty potwierdzające znaczące wyniki sprzedaży w odniesieniu do kanapek „Big Mac” w okresie od 2011 do 2016 r., a także przykłady opakowań kanapek (pudełek), broszur promocyjnych.

 

Co na to Urząd?

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej stwierdził, iż właściciel oznaczenia BIG MAC nie wykazał wystarczających dowodów wykazujących faktyczne używanie znaku na terenie wszystkich Państw Unii Europejskiej względem wszystkich towarów i usług znajdujących się w jego wykazie. Według Urzędu przedstawione broszury i materiały reklamowe nie wpływają na rzeczywisty zakupów towaru. W związku z tym uznał, iż wniosek o unieważnienie należy uznać w całości.

 

Czy można było tego uniknąć?

Sprawa znaku towarowego Big Mac pokazuje, jak ważne jest stworzenie racjonalnego i przemyślanego wykazu towarów i usług. Rejestracja znaku towarowego w tak obszernym zakresie wbrew pozorom wcale nie daje nam monopolu na stosowanie danego oznaczenia, a jedynie naraża nas na możliwość złożenia wniosku o unieważnienie naszego znaku towarowego przez osoby trzecie. Przepisy wyraźnie wskazują, iż znak można unieważnić, jeżeli nie zostanie  on  rzeczywiście używany względem towarów i usług wskazanych w wykazie przez nieprzerwany okres 5 lat.

Jest to ten aspekt znaków towarowych, który większości nie jest znany – jak widać, nawet tym największym. Warto więc przy rejestrowaniu swojego znaku skorzystać z usług profesjonalnej prawniczej firmy… takiej, jak nasza 🙂 Jeśli myślisz o rejestracji – skontaktuj się z nami!

Ciekawym jest to, że 6 października 2017 roku McDoland’s złożył nowy wniosek o rejestracje znaku towarowego Big Mac – UWAGA – wskazując bardzo podobny wykaz towarów i usług.  Oznacza to, że mimo, iż McDonald’s stracił monopol na unieważniony znak towarowy względem wskazanych towarów i usług, to uzyskał ochronę na nowo zgłoszone oznaczenie Big Mac.

nr nowego – zarejestrowanego – znaku towarowego 017305079

nr poprzedniego – unieważnionego – znaku towarowego 000062638

Czy sieć Supermac spróbuje unieważnić nowo zarejestrowany znak Big Mac?

Cóż….będziemy się temu bacznie przyglądać 😉

 

 

 

 

 

 

Brand Legal

Brand Legal

Rejestracja znaków towarowych na Polskę i Europę. Kompleksowa ochrona marki.

Leave a Reply